شرکت شهاب ‌یار ارایه‌دهنده خدمات انحصاری به محصولات تولیدی شرکت شهاب خودرو در کشور و خارج از کشور و ارایه‌دهنده خدمات به سایر سازمان‌های اتوبوس‌رانی است. جناب آقای مهندس عابدی مدیرعامل شرکت شهاب یار در این گزارش گزیده‌ای از فعالیت‌های 3 سال این شرکت را به تصویر کشیده است.

ارایه خدمات به شرکت‌های اتوبوس رانی
یکی از خدمات ارزشمند شرکت شهاب یار، ارایه تمامی خدمات مندرج در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است. این شرکت به عنوان برندی مطرح در ارایه خدمات پس از فروش ناوگان حمل‌ونقل کشور، خدمات مورد نیاز بخش خصوصی شرکت‌های اتوبوسرانی را ارایه می‌کند که شامل تمامی خدمات دوره وارانتی و فنی و فروش قطعات به بخش خصوصی می‌باشد.این خدمات از اواخر سال 1394 در قالب قرارداد و با ارائه خط اعتباری محقق شده است. ضمن این که شرکت شهاب یار، خدمات لازم را برای بخشی از اتوبوس‌های موجود در ناوگان حمل و نقل درون‌شهری که به لحاظ نیروی محرکه مشابه هستند، ارایه کرده که بیشتر در زمینه موتور، سیستم سرمایش و تعلیق و ترمز بوده است.

ساخت داخل فیلترهای اتوبوس مان و رنو
مهندسی معکوس‌( reverse engineering ) به معنای استخراج دانش یا طراحی نهفته در یک محصول، کالا یا خدمات است که معمولا با هدف بازتولید یا تحلیل آن محصول انجام می‌شود. در این راستا شرکت شهاب یار از سال 1394 تا کنون نسبت به ساخت داخل تمامی فیلترهای اتوبوس مان و رنو اقدام کرده؛ فعالیتی که با رویکرد کاهش وابستگی ارزی و ایجاد اشتغال برای متخصصان و نخبگان این عرصه انجام شده است. به عبارتی به علت مصرف دوره‌ای فیلترهای مزبور، قیمت بالا، وارداتی بودن آن و از طرفی وجود تکنولوژی ساخت در داخل کشور، این شرکت با همکاری سازندگان داخلی توانسته با داخلی‌سازی تمامی فیلترهای اتوبوس‌های مان و رنو، این محصولات را از زمره واردات شرکت خارج کند.

جایگزینی قطعات سازندگان خارجی
شرکت شهاب یار در اقدامی جدید نسبت به جایگزین کردن قطعات از سایر سازندگان خارجی در داخل به جای فروشندگان اصلی اقدام کرده است؛ به این ترتیب با توجه به منبع‌یابی صورت گرفته در این خصوص، با قطع ارتباط با سازندگان اصلی، قطعات اصلی با نازل‌ترین قیمت از شرکت‌هایی همچون Valeo ، wabco ‌، Monroe ‌،‌Knorr-brems  که تولیدات آن‌ها در بسته‌بندی‌های شرکت رنو و سایر تولیدکنندگان عرضه می‌شده، خریداری شده است.

در مسیر تحقیق و توسعه
شرکت شهاب یار با سرلوحه قرار دادن امر تحقیق و توسعه در تمامی فعالیت‌های خود، توانست در سال 1395 هفتاد درصد سیستم تعلیق و خنک‌کننده‌های اتوبوس رنو را ساخت داخل کند؛ خبری که نوید‌بخش توسعه بیش از پیش در عرصه داخلی‌سازی قطعات ضروری و قطع نیاز به واردات است. این شرکت در حوزه داخلی‌سازی کیسه باد اتوبوس و کمک فنرهای اتوبوس، بازوها و بوش‌های متصل‌کننده چرخ به بدنه اتوبوس، با توجه به وجود تکنولوژی ساخت در داخل و از طریق مهندس معکوس توسط سازندگان داخلی نسبت به داخلی‌سازی قطعات مزبور اقدام کرده است. ساخت داخل فن رادیاتور، رادیاتور و تمامی لوله و اتصالات در بخش سیستم خنک‌کننده اتوبوس با استفاده از تکنولوژی موجود در داخل توسط سازندگان داخلی، بخشی دیگر از اقدامات شرکت شهاب یار در حوزه مهندسی معکوس را به خود اختصاص داده است که حکایت از اهمیت امر تحقیق و پژوهش و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این مجموعه دارد.

ساخت داخل سیستم اگزوست اتوبوس رنو
شرکت شهاب یار با توجه به وجود تکنولوژی ساخت و سازندگان قابل توجه در داخل کشور و از طرفی به منظور صرفه‌جویی ارزی، قطعات داخلی شامل منیفولد خروجی دود، لوله‌های رابط، لوله اگزوز، انباره صدا‌خفه‌کن و همچنین لوله پخش‌کننده دود را تهیه و عرضه کرده است.

ارایه خدمات به رامک خودرو
ارائه خدمات به محصولات تولیدی سنگین شرکت رامک خودرو یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت طی 3 سال اخیر به شمار می‌رود که شامل ارائه تمامی خدمات گارانتی و وارانتی همچون سرویس‌های فنی دوره‌ای برای 2 سال یا 200 هزار کیلومتر و نیز تأمین قطعات و ارائه قطعات برای 10 سال است. شرکت شهاب یار همچنین به محصولات تولیدی سایر شرکت‌ها از جمله Kinglong که در اختیار سازمان اتوبوس‌رانی تهران است، خدمات ارایه می‌کند. بر این اساس با توجه به مشابه بودن قوای محرکه اتوبوس‌های Kinglong با اتوبوس‌های دو کابین شرکت شهاب خودرو، شهاب یار در زمینه ارایه و تأمین خدمات مربوط به اتوبوس‌های در اختیار اتوبوس‌رانی تهران حضور فعالی دارد.

دریافت ایزو 2015 : 9001
با توجه به الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص شرکت‌های خدمات پس از فروش، شرکت شهاب یار نسبت به تعریف فرایندها و وظایف، مشتری مداری و همچنین بهبود ارائه خدمات اقدام و در این راستا ایزو 2015 : 9001 را اجرا کرده است که در قالب این استاندارد، شرکت ممیزی و موفق به کسب استاندارد مزبور شده است.

تقدیر از شرکت شهاب یار
شرکت یار به واسطه خدمات شایسته و با سابقه در حوزه خدمات پس از فروش، در سال 1396 موفق به کسب تقدیرنامه از انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو شده است. علاوه بر این، در حال حاضر با توجه به انتخابات به عمل آمده در انجمن مزبور، آقای مهندس عابدی مدیرعامل شرکت شهاب یار به عنوان عضوء اصلی هیئت مدیره انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو انتخاب شده است.